Recension: Superbad

superbad
You look like Pinochio.

Greg Mottola har regisserat filmen Superbad skriven av Seth Rogen (spelar i bland annat Knocked Up) och Evan Goldberg. Filmen har skrivits upp en hel del, så det var med höga förväntningar jag satte tänderna i den.

Den handlar om sista-års highschool-studenterna Seth (Jonah Hill) och Evan (Michael Cera). De ligger ganska långt ned på popularitetsskalan och kämpar en hel del för att förbättra sin status, det verkar vara väldigt viktigt att bli av med oskulden innan examens-dagen (känns inte som så jätte-fräscha grepp med andra ord). Seth är en överviktig, verbalt burdus kille som (i motsats till sin försiktiga, försynta kompis Evan) inte är så duktig i skolan. Seth har inte kommit in på det college han sökt till, det har däremot Evan.

Egentligen är det hela grejen. Två killar som umgåtts sedan tidig barndom och är väldigt beroende av varandra börjar bli stressade över en oundviklig separation, eller snarare hur de ska klara sig utan varandra. De är besvikna över det hela men klarar inte av att prata med varandra om det. Jag tycker det är jättesynd att den resan inte får mer utrymme. Istället väljer teamet bakom filmen att framställa kampen om att fixa sprit till en fest som Seths drömtjej anordnar.

Grabbarnas ”kompis” Fogell (Christopher Mintz-Plasse) får det hedervärda uppdraget att köpa ut sprit till den där festen, han är byggd som en tandpetare och verkar vara kvar i målbrottet, men har ett falskleg som visar att han är en 25-årig Hawaiian vid namn McLovin. Inget mer. Seth avskyr Fogell, inget han hymlar med. Det går sådär för Fogell, han blir nedslagen av en rånare när han ska handla sprit och blir medsläpad av två galna poliser (varav den ena spelas av Seth Rogen).

Mest imponerande är karaktären Seths förmåga att plocka in orden ”fuck”, ”dick” och ”fuck” i princip varenda mening filmen genom. Till slut kapitulerade jag och skrattade hårt, det blir bara för mycket för att låta bli.

– What the hell is that?
– It’s a fuckin’ vest, I’m… …I’m trying to look older.
– You look like Pinochio.

Sammanfattningsvis: en fånig, lite för lång, high-school-film fullproppad med grovt språk, elakheter, en del slapstick och överdrivna karaktärer. Jag kunde inte låta bli att skratta, men blev besviken på att man tog mer vara på killarnas rädsla för att växa upp. Medelbetyg.

5 reaktion på “Recension: Superbad”

1. Vi kollade på den bakis en söndag, fy fan vad vi garvade. Rätt långdragen i mitten men jag tyckte den var fin. Snutarna är ju för fina. Du är fin.